Головна сторінка

четвер, 13 березня 2025 р.

Важливість національно-патріотичного виховання молодших школярів з ООП

 

Система освіти в Україні реформується й удосконалюється, беручи до прикладу кращі системи освіти зарубіжних країн. Але одне залишається незмінним і актуальним особливо в умовах повномасштабного вторгнення на нашу землю ‒ національно-патріотичне виховання підростаючого покоління, не виключенням є й учні, які мають інтелектуальне порушення (далі – учні з ІП). Для останніх має вибудовуватись ціла система корекційно-виховного впливу, адже самостійного осмислення приналежності до нації та вибудовування громадянської позиції не відбувається. 


Як зазначається у наказі МОН України від 06.06.2022 р. №527: «метою національно-патріотичного виховання визначено становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян па основі духовно-моральних цінностей Українського народу, національної самобутності» [3, с. 4]. 

Хочеться зауважити, що національно-патріотичне виховання у спеціальних закладах освіти реалізується не окремо, а цілісно з поєднанням інших напрямків виховної роботи, таких як: моральне, естетичне, сімейне, екологічне тощо. Патріотичне виховання неможливе реалізувати без взаємин дитини з дорослими й однолітками. У цьому проявляється закономірність виховного процесу, підґрунтя якого становить формування особистості в колективі та через колектив. Підкорення особистих інтересів суспільним, товариська співпраця, готовність зрозуміти й допомогти – важливі передумови формування 1 0 патріотичної свідомості [2]. Справжній патріотизм передбачає єдність базових цінностей і орієнтацій спільноти, зрозумілість та визначеність колективної цілі [2]. Значного корекційного значення набувають для дітей участь у загальношкільних справах – прибиранні й озеленінні території, вітанні ветеранів, охороні порядку, що зближує їх з освітнім закладом, рідним містом, країною [1]. Велику роль у патріотичному вихованні учнів з ІП в умовах спеціального закладу відіграє колективна участь у тематичних виховних заходах та святах: Дні Соборності України,  Дні Державного Герба,  Дні пам’яті та примирення, Дні перемоги над нацизмом,  День миру,  День захисника та захисниць тощо. Актуальними залишаються рольові й рухливі ігри з використанням національно-патріотичної атрибутики (національна символіка, костюми, страви тощо). 

Отже, національно-патріотичне виховання відіграє визначну роль у становленні дитини, як громадянина держави. Для повноцінної реалізації його потенціалу для дітей з ІП потрібно удосконалювати вже існуючу систему корекційних засобів новими формами та методами роботи. Подальшу перспективу вбачаємо у розробці діагностичного анкетування з метою виявлення та встановлення рівня усвідомленості національного-патріотичного спрямування молодших школярів, які мають інтелектуальні порушення.

Немає коментарів:

Дописати коментар